fredag 16 september 2016

Båtmekanikern gör ett nytt besök

Efter att jag mailat till Swemaster och undrat varför vi inget hört återkom mekanikern och bokade tid för att byta tändningslås. Det hade tydligen avhjälpt ett liknande fel på en annan båt av samma modell. Jag var väldigt skeptisk till att det skulle bero på tändningslåset vilket jag framförde. Jobbet i sig skulle inte ta så lång tid, men tändningslåset skulle först monteras ur och sedan skulle mekanikern ta med sig det till affären för att köpa ett nytt. Så vi bokade in dag när jag kunde jobba från båten.
Mekanikern kom en kvart tidigare än vad vi bestämt. Det gillar jag. Han monterade bort låset och for iväg för att återkomma en halvtimme senare. Det gick väldigt fort. Tyvärr fanns inget lås hemma utan det skulle ta ett par dagar. Mekanikern satte tillbaks det gamla låset och så provade vi åter att försöka få tillbaka styrningen i nedre hytt. Det gick inte och då visade jag honom att det gick att få ner styrningen genom att använa den andra manöverpanelen. Då insåg han, precis som både jag och T gjort för länge sedan, att det omöjligt kunde bero på låset. Högst troligt beror felet på det nedre reglaget. Det visade sig också, när han testade, att det inte gick att få i friläget med det reglaget.
Problemet är nu att det inte finns något reglage att byta med för att se om det fungerar utan vi måste beställa ett direkt och det kostar väldigt mycket pengar.
Jag grep efter ett halmstrå och ringde båtleverantören, Dream marine, och frågade om de kunde låna ut ett, men de hade inga båtar kvar. Hm. Trots att de samma dag lagt en annons på facebook om provkörning av deras båtar.
Jag fick i alla fall återkoppling på de saker vi reklamerat så samtalet var inte helt bortkastat. Det återstår nu bara att beställa ett nytt reglage och hoppas att det verkligen löser problemet.