fredag 26 januari 2024

Båtvårdstid

Vi startade vårrustningen tidigt den här vintersäsongen då både T och jag skulle vara på resande fot större delen av februari. T ramlade olyckligt och bröt ett ben i höften så det som hon normalt brukar fokusera på fick jag börja med. Innan T blev mer rörlig åkte jag med båtkompisarna B och J till vinterförvaringen. Jag slipade och målade botten.

Då min bästa vän, polermaskinen Festool, pajjade fick jag ägna mig åt lite annan båtvård. Jag bytte kolen utan resultat så det var bara att köpa en ny. Den visade sig vara betydligt lättare än den gamla trots att den inte enbart är en polermaskin. Dessutom följde det med en hård väska.

Vi tog hem och tvättade alla mattor förutom den stora då soffan är fastskruvad tillsammans med mattan. Jag polerade skrovet inklusive all krom. När T blev bättre fortsatte hon att polera krom och städa invändigt. Vi hjälptes åt att byta alla anoder själva. I samband med det investerade vi i en rejäl verktygssats med hård väska. B hjälpte oss att mäta och kontrollera status på våra batterier. Det visade sig att förutom startbatterier så behövde även batterierna till bogpropellern bytas ut. De har vi aldrig bytt tidigare. Så vi fick beställa totalt fyra nya batterier.

fredag 13 oktober 2023

Båtsäsongen avslutas med nya plottrar och batteriproblem

Sista turen för säsongen gick till Askskären i Mälaren. Det blev också premiärtur med våra nya plottrar. Framför allt har vi upplevt plottern på flybridge som för liten och när vi skulle byta så blev rådet till oss att byta båda. Vi valde en plotter med bara touch inne och en hybrid uppe. Det visade sig att det innebar att kablarna till kameran vi har fick dras om då hybriden var tvungen att vara huvudenhet. Hade vi vetat det hade vi tagit hybrid till båda. Vi hade en del problem med att få den att fungera på samma sätt som den förra.

Askskären är ett bra stopp med lagom avstånd till slutdestinationen och vinterförvaringen. Vi åkte tidigt för att undvika för kraftig vind i hemmahamnen. Vi var ensamma på Askskären och kunde enkelt lägga till långsides. Systerbåten med B och J ankom lite senare på kvällen. I samband med det så skulle vi starta vår båt. Den startade inte alls då startbatterierna som vi aldrig bytt var helt slut. Som tur var visste B att det med en enkel spak gick att slå över och hämta kraft från förbrukningsbatterierna istället. Det fungerade som tur var. Det blev en avslutningshelg med alla väder. Sol, blåst, regn och hagel. Sista turen till vinterförvaringen var blåsig och vågorna stänkte upp över båtarna. Men hamnen vid Marinan är skyddad och vi kunde enkelt angöra.