Eftersom både jag och T är på resande fot i jobbet fick sonen D rycka in och möta upp marinelektrikern från TyMar vid vår båt. D hade fått instruktioner kring nycklar, landström och batterier.
Efter en dryg timme var problemet lokaliserat.
Två saker har orsakat att våra akterbatterier laddats ur. Det ena att minuskabeln från batteriet fram till batterinyckeln satt på fel sida. Detta har inneburit att batterierna inte laddats när vi använt landströmmen. Ett ursprungligt fel helt enkelt. Nu har inte det påverkat oss fullt ut eftersom vi haft batterinycklarna på när vi legat vid landström, men när båten har varit på vinterförvaring och batterierna laddats upp inför säsongen så har aldrig akterbatterierna fått laddning.
Det andra var att vårt ankarspel alltid drar ström oavsett om vi använder det eller inte. Det sitter en batterinyckel intill spelet i aktern. Den har vi alltid haft på eftersom vi trott att när vi stängt de andra nycklarna så har allt annat stängts av. Nu vet vi och kommer givetvis att ha den i läge off.
Tydligen är det helt normalt för det här spelet att det drar lite ström hela tiden. Synd att JGA marin som installerat detta inte informerat oss tydligt om det. De har dessutom känt till att vi haft problem tidigare med batterierna. Kanske lite för mycket begärt att utbildade elektriker ska lägga ihop ett plus ett. Eller så har de vetat, men inte brytt sig. Oavsett vilket så kommer den firman inte ombord på vår båt något mer.
Skönt att äntligen ha fått klarhet till varför dyra batterier inte haft längre hållbarhet.